Játék Tech Tech Hírek Tech Újdonság

A�vekre vagyunk attA?l, hogy ne lehessen megkA?lA�nbA�ztetni a VR-t a valA?sA?gtA?l

A Japan Display mA?r dolgozik azokon a nagy pixelsA�rA�sA�gA� VR-headseteken, melyek 2020 elsA� A�veire mA?r garantA?lhatjA?k a tA�kA�letesen valA?sA?ghA� A�lmA�nyt.

  • a telefonos VR-eszkA�zA�k frissA�tA�si gyakorisA?ga tA?l alacsony
  • a komolyabb headsetek esetA�ben a pixelsA�rA�sA�g nem elegendA�
  • a JDI A?j, A�lethA� megjelenA�st nyA?jtA? kijelzA�ket tervez
  • az A?j kA�pernyA�k csak A�vek mA?lva kerA?lnek piacra

A frissA�tA�si gyakorisA?g a felelA�s

Mint ahogyan a Japan Display (JDI) is rA?vilA?gA�tott, a virtuA?lis valA?sA?g legnagyobb problA�mA?ja az, hogy a szemA?vegek nem feltA�tlenA?l azt az A�lmA�nyt nyA?jtjA?k, amire vA?gyunk. Ennek oka egy egyszerA� jelensA�gben keresendA�, amit a szakA�rtA�k ‘screen-door’ hatA?snak hA�vnak. Az effektus azt az A�rzetet jelA�li, mikor meg tudjuk mondani, hogy egy kA�pernyA�t nA�zA?nk. Ez a VR esetA�ben elA�g nagy hA?trA?ny – okostelefonokkal mA�kA�dA� headsetek viselA�sekor pedig biztosan szembesA?lA?nk vele, mivel a mobilok kijelzA�i – kellA�en magas felbontA?suk ellenA�re – nem ilyen tA�pusA? hasznA?latra lettek tervezve. A telefonok kA�pernyA�jA�nek frissA�tA�si gyakorisA?ga nem egyezik meg a VR-szoftverek gA�rdA?lA�keny futA?sA?hoz szA?ksA�ges A�rtA�kkel, A�gy a felhasznA?lA? lA�nyegA�ben nem valA?s idA�ben lA?tja a kA�pet. Ez azt eredmA�nyezi, hogy tudatosul a kA�rnyezet mestersA�ges volta; ez sokaknA?l A�melygA�st vagy rosszullA�tet idA�zhet elA�.

elethuvr-1

35%-kal tA�bb pixel a megoldA?s

A ‘screen-door’ hatA?s ellenben nem csak az okostelefonos VR-szemA?vegeknA�l A?tkA�zik ki, hanem a komolyabb pA�ldA?nyoknA?l is – csak ott mA?s okbA?l kifolyA?lag. A hagyomA?nyos pixelsA�rA�sA�gi standard 400 pixel inch-enkA�nt, ami jA?cskA?n elmarad a mA�rnA�kA�k A?ltal javasolt 600 PPI-s (Pixels Per Inch) A�rtA�ktA�l. ElmA�letileg ugyanis nagyjA?bA?l itt kezd el megszA�nni az emlA�tett zavarA? effektus; ez alatt a felhasznA?lA? lA?tja a pixelek kA�zti rA�seket. A kA?lA�nbsA�g a kA�peken is jA?l lA?thatA?, hiszen a sA�tA�tes rA?cshA?lA? szinte teljesen eltA�nik 651-es PPI mellett. A JDI jelenleg ilyen A�rtA�kA� kA�pernyA�kA�n dolgozik, melyek 1440 x 1700-as felbontA?sA?ak A�s 3,42 hA?velykes A?tmA�rA�jA�ek. TermA�szetesen ennyi nem elA�g; az A?j modellek 90 Hz-es frissA�tA�si gyakorisA?ggal A�s 3-6 ms-os vA?laszidA�vel rendelkeznek, amelyek – szintA�n A�rzA�kelhetA�en – csA�kkentik a mozgA?s miatt bekA�vetkezA� elmosA?dA?st (motion blur).

elethuvr-2

A�vek kA�rdA�se A�s nem lesz kA?lA�nbsA�g

Sajnos a technolA?gia piaci megjelenA�sA�re mA�g A�veket kell vA?rni, fA�leg, hogy a nagyobb VR-platformok headsetjei mA?r mind 90 Hz-es frekvenciA?val operA?lnak. Az igazi elA�relA�pA�st a nagyobb pixelsA�rA�sA�g jelenti, amiben viszont a telefonokon tA?l a felsA�kategA?riA?s kA�szA?lA�kek is el vannak maradva. A JDI igyekszik meggyA�zni a nagyobb mobil- A�s VR-gyA?rtA?kat, hogy a jA�vA�beli termA�keikben az A?jgenerA?ciA?s kijelzA�ket hasznA?ljA?k a mai kA�pernyA�k helyett. A�sszessA�gA�ben tehA?t biztos, hogy a kA�zeljA�vA�ben nem talA?lkozhatunk teljesen A�lethA� A�lmA�nyt biztosA�tA? VR-headsetekkel, de a 2020-as A�vek elejA�n valA?szA�nA�leg mA?r minden eszkA�z tA�kA�letes lA?tvA?nyt fog nyA?jtani. A JDI szerint addigra a kA�pernyA�k mA?r a 800 PPI-s sA�rA�sA�get is elA�rhetik – ilyen A�rtA�k mellett szinte lehetetlen lesz megmondani, hogy a valA?sA?got lA?tjuk-e vagy csupA?n egy kijelzA� fA�nyA�t lA?tjuk.

A�

A�

A�vekre vagyunk attA?l, hogy ne lehessen megkA?lA�nbA�ztetni a VR-t a valA?sA?gtA?l
5 (100%) 5 votes

Szólj hozzá!

hozzászólás