Játék Tech Tech Hírek Tech Újdonság

Évekre vagyunk attól, hogy ne lehessen megkülönböztetni a VR-t a valóságtól

elethuvr-letsplay

A Japan Display már dolgozik azokon a nagy pixelsűrűségű VR-headseteken, melyek 2020 első éveire már garantálhatják a tökéletesen valósághű élményt.

  • a telefonos VR-eszközök frissítési gyakorisága túl alacsony
  • a komolyabb headsetek esetében a pixelsűrűség nem elegendő
  • a JDI új, élethű megjelenést nyújtó kijelzőket tervez
  • az új képernyők csak évek múlva kerülnek piacra

A frissítési gyakoriság a felelős

Mint ahogyan a Japan Display (JDI) is rávilágított, a virtuális valóság legnagyobb problémája az, hogy a szemüvegek nem feltétlenül azt az élményt nyújtják, amire vágyunk. Ennek oka egy egyszerű jelenségben keresendő, amit a szakértők ‘screen-door’ hatásnak hívnak. Az effektus azt az érzetet jelöli, mikor meg tudjuk mondani, hogy egy képernyőt nézünk. Ez a VR esetében elég nagy hátrány – okostelefonokkal működő headsetek viselésekor pedig biztosan szembesülünk vele, mivel a mobilok kijelzői – kellően magas felbontásuk ellenére – nem ilyen típusú használatra lettek tervezve. A telefonok képernyőjének frissítési gyakorisága nem egyezik meg a VR-szoftverek gördülékeny futásához szükséges értékkel, így a felhasználó lényegében nem valós időben látja a képet. Ez azt eredményezi, hogy tudatosul a környezet mesterséges volta; ez sokaknál émelygést vagy rosszullétet idézhet elő.

elethuvr-1

35%-kal több pixel a megoldás

A ‘screen-door’ hatás ellenben nem csak az okostelefonos VR-szemüvegeknél ütközik ki, hanem a komolyabb példányoknál is – csak ott más okból kifolyólag. A hagyományos pixelsűrűségi standard 400 pixel inch-enként, ami jócskán elmarad a mérnökök által javasolt 600 PPI-s (Pixels Per Inch) értéktől. Elméletileg ugyanis nagyjából itt kezd el megszűnni az említett zavaró effektus; ez alatt a felhasználó látja a pixelek közti réseket. A különbség a képeken is jól látható, hiszen a sötétes rácsháló szinte teljesen eltűnik 651-es PPI mellett. A JDI jelenleg ilyen értékű képernyőkön dolgozik, melyek 1440 x 1700-as felbontásúak és 3,42 hüvelykes átmérőjűek. Természetesen ennyi nem elég; az új modellek 90 Hz-es frissítési gyakorisággal és 3-6 ms-os válaszidővel rendelkeznek, amelyek – szintén érzékelhetően – csökkentik a mozgás miatt bekövetkező elmosódást (motion blur).

elethuvr-2

Évek kérdése és nem lesz különbség

Sajnos a technológia piaci megjelenésére még éveket kell várni, főleg, hogy a nagyobb VR-platformok headsetjei már mind 90 Hz-es frekvenciával operálnak. Az igazi előrelépést a nagyobb pixelsűrűség jelenti, amiben viszont a telefonokon túl a felsőkategóriás készülékek is el vannak maradva. A JDI igyekszik meggyőzni a nagyobb mobil- és VR-gyártókat, hogy a jövőbeli termékeikben az újgenerációs kijelzőket használják a mai képernyők helyett. Összességében tehát biztos, hogy a közeljövőben nem találkozhatunk teljesen élethű élményt biztosító VR-headsetekkel, de a 2020-as évek elején valószínűleg már minden eszköz tökéletes látványt fog nyújtani. A JDI szerint addigra a képernyők már a 800 PPI-s sűrűséget is elérhetik – ilyen érték mellett szinte lehetetlen lesz megmondani, hogy a valóságot látjuk-e vagy csupán egy kijelző fényét látjuk.

 

 

Évekre vagyunk attól, hogy ne lehessen megkülönböztetni a VR-t a valóságtól
5 (100%) 5 votes

Szólj hozzá!

hozzászólás